Renata Verloop schrijft regelmatig zeer leesbare blogs
over de impact van online communicatie en van sociale media op de
communicatieafdeling. Haar conclusie? De communicado’s van de toekomst zijn veel
meer marketeers . Afdelingen communicatie zijn niet langer exclusief
verantwoordelijk voor de luiken naar de buitenwereld. Het werk verschuift naar
het regisseren van conversaties tussen binnen en buiten. De
communicatieafdeling als verantwoordelijke voor een zo goed mogelijke verbinding
tussen de organisatie en de omgeving.
Eens. En velen met
mij. Blogs, fora en tijdlijnen worden volgeschreven met prachtig proza over sociale
medewerkers, engagement en co-creatie. In de praktijk blijkt echter dat er nog
maar verdraaid weinig van terecht komt. Prachtige teksten zijn natuurlijk
gesneden koek voor de communicatiepro, om te komen van droom naar daad is er echter
meer nodig. En dan doel ik net zo goed op de communicatieafdeling als op de
rest van de organisatie.
Een voorbeeld. Ik werkte ooit aan de vorming van een nieuwe stafdivisie in
het kader van een reorganisatie. Een spannende exercitie, want het moest beter
en met minder mensen. Tijdens deze slag bleek het voor het beoogde management heel
moeilijk om op basis van een toekomstbeeld tot concrete invulling van de
afdelingen te komen. In organisatietermen, het bleek onmogelijk om een
gedetailleerde ‘Soll’situatie te beschrijven.
Als men al verwachtte dat de rol van Communicatie (maar ook HR
bijvoorbeeld) in de nieuwe organisatie zou veranderen dan nog lukte het niet om
dat te vertalen. Wat wordt straks onze rol in relatie tot de primair proces
divisies? Welke competenties hebben we daar voor nodig? Hoeveel functies
betreft dit? Hoe organiseren we dat?
Vaak bleef men het antwoord schuldig. Met als gevolg dat
de nieuwe formatie vooral gebouwd werd op de traditionele
communicatiefuncties. En waar vervolgens de kaasschaaf overheen werd gehaald.
Een gemiste kans.
Het voorbeeld leert dat het tijdig inspelen op
ontwikkelingen in en om het vakgebied nog te vaak een brug te ver is. Het lukt betrokkenen
nauwelijks om die ontwikkelingen te duiden. Met als gevolg dat men vaak achter
de feiten aanloopt, bijvoorbeeld als er van bovenaf een reorganisatie wordt
aangekondigd. Als we bovenstaande nu
maar eens als de realiteit beschouwen en als we dus beseffen dat er werk aan de
winkel is, wat dan te doen?
Vooropgesteld, als communicatieprofessional zorg je eerst dat je een beeld hebt van de
impact van online communicatie en sociale media op je eigen werk. Mijn indruk
is dat communicatieprofessionals die invloed te lang hebben onderschat. Hoogste
tijd dus om dat beeld te vormen.
Daarna komt een nog belangrijker stap. Als communicatieprofessionals meer en meer conversaties tussen binnen en buiten gaan organiseren,
zorg dan eerst voor conversaties met de collega’s van andere afdelingen. Ik zie
nog te vaak stafafdelingen die in volstrekte isolatie hun werk doen. Waar de
primair proces afdelingen met een boog om heen lopen of, in het gunstige geval,
waarmee door verkokering of onbekendheid vrijwel geen contact is.
Begin binnen
Geen opmerkingen:
Een reactie posten